CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, February 7, 2011

tIp kEjaYaAn DaRi aL-qUraN

"sesiapa yang bertawakal kepada Tuhan maka Tuhan mencukupkan keperluannya"
At Talaq,3

"sesungguhnya Tuhan mengasihi mereka yang bertawakal."
surah Al Imran, 159



untuk mengapai sebuah kecermelangan, setiap usaha yang kita lakukan perlulah bertawakal kepada Tuhan.. kita yakin dan bergantung sepenuhnya kepada Nya. semua yang berlaku di sekeliling adalah dengan keizinanNya. begitu juga dengan usaha kita..semua usaha yang kita lakukan atas izin Nya.. kalau kita nak membuka buku pun atas izinNya, jika Dia tidak mengizinkannya, pasti ada sesuatu yang lain akan berlaku..contohnya: tertido depan buku..(^-^)

"setiap tawakal kita perlukan usaha"

"kita mesti yakin dengan Nya..jika kita menyakini dengan janji-janji Allah, hati kita akan dipenuhi dengan tawakal, dan dengan itu lah, ketenangan dan kecemerlangan menjelma"

Imam Tirmizi menyatakan bahawa nabi pernah berkata,
"jika kamu bertawakal kepada tuhan dengan dengan sebenar-benar tawakal kamu akan dikurniakan rezeki sebagaimana burung-burung dikurniakan rezeki, berpagi-pagi ia keluar dengan perut kosong, dan berpetang-petang ia kembali kekenyangan."


result exam yang baru keluar. apa yang perlu kita buat??

mula-mula sekali, ucapkan
alhamdulillah kerana Allah
beri kita kesempatan lagi untuk terus hidup dimuka bumi ini. kepada yang berjaya, tahniah diucapkan..dan kepada mereka yang kurang berjaya, cuba lagi=)

"Gagal bukan penamat, kejayaan tidak berhenti"

jika kita gagal kali ni, bukan bermakna kita tak berjaya..cuma belum ada rezeki..tidak mengapa, ada banyak lagi peluang..mungkin apa yang anda lalui kali ni adalah yang terbaik untuk anda, ada sesuatu yang indah sedang menanti anda dihadapan sana..=) insyaAllah, Allah akan memberi yang terbaik untuk kejayaan kita semua..mungkin kita rasa sedih dengan apa yang berlaku, tapi percayalah semua ini adalah terbaik untuk anda..Belajar untuk menerima dan kita pasti akan berjaya suatu hari nanti..


0 comments:

Post a Comment