CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, February 13, 2011

oMg..tOdaY 14 fEb???

e'eh,ari ni 14feb lar..ape ade dgn 14feb eh??emm..tetbe trlintas d fikiran..valentine day la..
apekah valentine day???
every yer,14 feb mesti jd tarikh yg d`tgu2 utk sume couple2 kt sluruh dunia ni..org kate valentine day,hari utk berkasih syg..emm,apekah??ble tiba tarikh ni je bru nk berkasih syg???no point la!!

buat ape la p berkasih syg mase 14 feb je???
  • harge bunga rm5 da jd rm50...
  • coklat yg sebelum ni bersepah kat kedai,tetbe bole jd limited edition plax...
  • teddy bear bapak besar yg sebelum ni geli nk pegang,tetbe la kene belikan utk awex plax...
  • mkn mlm yg sebelum ni kt mamak,tetbe je plax mlm valentine,nk kene mkn kt hotel 5star..
sgt2 membazir lorrr~..bek la dwet2 itu sume disedehkahkn pada masjid2...paling kurang pon p banje family mkn kt restoren pon kire ok da...alhamdulillah~


Perayaan Valentine’s adalah sebahagian dari Syiar Agama Nasrani. Valentine’s Day menurut literatur ilmiyah yang kita dapat menunjukkan bahawa perayaan itu sebahagian dari simbol agama Nasrani. Bahkan kalau mahu dipandang ke belakang, sejarahnya berasal dari upacara ritual agama Romawi kuno. Adalah Paus Gelasius I pada tahun 496 yang memasukkan upacara ritual Romawi kuno ke dalam agama Nasrani, sehingga sejak itu secara rasmi agama Nasrani memiliki hari raya baru yang bernama Valentine’s Day.

The Encyclopedia Britania, vol. 12, sub judul: Chistianity, menuliskan penjelasan sebagai berikut: “Agar lebih mendekatkan lagi kepada ajaran Kristen, pada 496 M Paus Gelasius I menjadikan upacara Romawi Kuno ini menjadi hari perayaan gereja dengan nama Saint Valentine’s Day untuk menghormati St. Valentine yang kebetulan mati pada 14 Februari . Kalau dibanding dengan perayaan hari natal, sebenarnya nyaris tidak ada bezanya. Natal dan Valentine sama-sama sebuah ritual agama milik umat Kristian. Maka seharusnya juga ada fatwa yang mengharamkan perayaan valentine khusus buat umat Islam.

Valentine Berasal dari Budaya Syirik. Ken Swiger dalam artikelnya “Should Biblical Christians Observe It?” mengatakan, “Kata “Valentine” berasal dari bahasa Latin yang berarti, “Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuat dan Maha Kuasa”. Kata ini ditunjukan kepada Nimroe dan Lupercus, tuhan orang Romawi”.

Disedari atau tidak ketika kita meminta orang menjadi “to be my Valentine”, bererti sama dengan kita meminta orang menjadi “Yang Maha Kuasa”. Jelas perbuatan ini merupakan kesyirikan yang besar, menyamakan makhluk dengan Yang Khalik, menghidupkan budaya pemujaan kepada berhala. Icon si “Cupid ” itu adalah putra Nimrod “the hunter” dewa matahari.
Disebut tuhan cinta, kerana ia rupawan sehingga diburu wanita bahkan ia pun berzina dengan ibunya sendiri. Islam mengharamkan segala hal yang berbau syirik, seperti kepercayaan adanya dewa dan dewi. Dewa cinta yang sering disebut-sebut sebagai dewa Amor, adalah cerminan aqidah syirik yang di dalam Islam harus ditinggalkan jauh-jauh. Padahal atribut dan aksesoris hari valentine sulit dilepaskan dari urusan dewa cinta ini.

td,tgok kt buletin utama TV3,banyak nye la cite pasal khalwat ni..mentang2 la mlm valentine,confrm benda2 ni makin meningkat. kenapa la remaja islam skrg ni sng sgt ikut budaya barat ni(mintak jauhkn drp ak)..ape yg ak nmpak,14feb bukan nye hari berkasih syg,tp hari membuat maksiat dan hari pembaziran...(buang dwet je)

14hb feb,hari valentine..15feb2011,maulidur rasul..mane lg better utk disambut???say no to valentine..jom kite selawat bnyk2,lg berganda2 pahala...( ^-^)

0 comments:

Post a Comment